یادداشت

یادداشت

تجربیات،نظرات و دلمشغولیها
یادداشت

یادداشت

تجربیات،نظرات و دلمشغولیها

تفریح گاه بند قرغه کابل

تفریح گاه بند قرغه، داری یک سد مصنوعی است در فاصله پنچ کیلومتری شمال غرب در حومه کابل واقع شده است و این تفریح گاه را که به شهرت رسانیده است بند آب گردان قرغه می باشد و این بند آب گردان در یک فضای آزاد و مناسب ساخته شده است و باشندگان شهر کابل را در ایام روز های رخصتی به سوی خود می کشاند. 

 

گل های رنگارنگ آب و هوای معطر و گوارای آن و باد آن برای فامیل ها خوشایند است. گرد و اطراف این بند را تپه های زیبا با منظره طبیعی احاطه نموده است و پارک و سایر اماکن تفریحی برای سرگرمی های سالم خانواده ها که برای تفریح به آنجا می روند نه آنقدر مدرن در سطح منطقه ولی نسبتاً خوب ساخت شده است.

ساحه بند قرغه هوای پاک و آب گوارا دارد و هم این تفریح گاه در جای خود از زیبایی های طبیعی بهره مند است. دوستان کابلی در روزهای تعطیل فرار از گرما وآلودگی هوای کابل به تفریح گاه بند قرغه پنا می برند و ساحه تفریح گاه شلوغ از خانواده ها و توریست و مسافرین در تابستان می باشد. در حقیقت می شود گفت بند قرغه برای تمدد اعصاب و استفاده ازآب و هوای پاک به دامان طبیعت اش رفت و فارغ از هیاهوی شهر پر جمعیت کابل چند ساعتی فقط و فقط تنفس و ساعات را به خوشی سپری کرد.

تپه های خاکی قرغه با غرس درخت ارغوان امکان صد درصد سرسبزی آن وجود دارد، درخت ارغوان درختی است که هر جا که آب کم و خاک نا مطلوب است سبز می شود و محیط زیست ما را حیات بخشیده است. درخت ارغوان در خاک های گچی، آهکی, خاک آمیخته از سنگ میده و چغل به راحتی رشد می کند و درجه حرات تند آفتاب و خشکی خاک را به آسانی تحمل می نماید.

در کشور افغانستان سرزمین مادری اش مناطق کابلستان قدیم است و در ساحه شمالی چاریکار، استالف، شتل گسترش دارد. درخت ارغوان در خاک های آهکی پر قوت و بهتر رشد می کند در رشد خود از آب باران، بخار آب دریا، دریاچه ها یا بندهای مصنوعی کمک می گیرد. درخت ارغوان یک درختی است که به خشکی مقاومت بی نظیر دارد.

تکثر درختچه ارغوان با راحتی از طریق تخم تکثیر می شود درخت ارغوان را در آخر ماه حوت در هوای آزاد می کارند و این درخت را از راه پیوند و قلمه زدن نیز زیاد می کنند. امروز در بسیاری کشورهای جهان مراکز تحقیقاتی شان نهال ارغوان را تولید می کنند و برای حفاظت منابع طبیعی با نهال درخت ارغوان توصیه نموده و آن نهال ارغوان را در کنار شهرها در تپه ها و دهات در ماه آخر خزان غرس می نمایند.

نظرات 1 + ارسال نظر
bijan جمعه 22 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 21:47


خوب بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد