یادداشت

یادداشت

تجربیات،نظرات و دلمشغولیها
یادداشت

یادداشت

تجربیات،نظرات و دلمشغولیها

سیستم دوربین های مدار بسته (CCTV)

 

 

همانگونه که از اصطلاح CCTV که مخفف Closed Circuit Television است بر می‌آید. سیستمی است، شامل یک مدار بسته که تمام اجزای آن به طور مستقیم با هم ارتباط دارند. نظارت تصویری و مانیتورینگ از سال 1950 با استفاده از دوربین‌های تلویزیونی و مانیتورها آغاز شد،‌ در حالی که هیچ راه حلی برای ضبط تصاویر وجود نداشت. از سال 1971 با ساخت اولین ضبط کننده ها، ذخیره سازی تصاویر نیز آغاز شد.

به طور کلی دوربین مدار بسته به چه منظور بکار می‌رود؟
1.ردیابی وقایع Detection
2. نظارت Surveillance ‌
3. احراز هویت Identification
4.تشخیص وقایع Precognition

دوربین :
شروع نقطه هر سیستم مداربسته CCTV از دوربین آغاز می شود. دوربین تصاویری را ایجاد می‌کند که می توان به واحدکنترل انتقال داده شود. به غیر از دوربین مدار بسته طراحی لنز مناسب نیز در کنار دوربین امری مهم و جدایی ناپذیر محسوب می‌گردد. لنزی که از آن صحبت شد باید به طور جداگانه و بر روی جلوی دوربین نصب شود.

مانیتور:‌
تصاویری که توسط دوربین‌ها نیاز به تکثیر و بازبینی دارند، توسط یک مانیتور CCTV شبیه یک تلویزیون رو میزی مشاهده می‌شوند. با این تفاوت که مدار تنظیم در آن وجود ندارد.

ساختار سیستم‌های ساده CCTV:
ساده ترین سیستم اتصال یک دوربین به مانیتور با کابل کواکسیال و تامین برق برای دوربین می‌باشد. مانیتور و این سیستم به دوربین خطی معروف است.

منبع تغذیه سیستم‌های CCTV:‌
منبع تغذیه برای دوربین و مانیتور جهت تامین به طور جداگانه می‌باشد.ضمن اینکه کابل کواکسیال ارتباطی بین این دو حامل سیگنالهای تصویری خواهد بود.
سیستم ضبط تصاویر:
گام بعدی در تکمیل سیستم دوربین‌های مدار بسته افزودن یک ضبط کننده بر اساس انتخاب تصاویر در هنگام باز پخش، توانایی ارائه تصاویر دوربین مورد نظر را خواهند داشت.

خوب این یک کلیات خیلی ناقص از سیستم دوربینهای مدار بسته بود قصه از جائی شروع شد که اساتیدمحترم سرکارخانم دکتراشرف زاده وجناب آقای دکترفرجی مکررا درخواست مینمودند بیمارستان مجهزبه CCTVشود که آنطرف آب یا همان بلاد خارجه اینچنین است و آنچنان ، راستش من هم بدم نمیآمد کنترل بیشتری روی بیمارستان داشته باشم با مسئول محترم حراست صحبت کردم که دیدم خیلی موافقند ،خلاصه پس از بررسیهای فراوان تصمیم گرفتم این موضوع انجام شود چون اعتبار لازم را نداشتیم تصمیم گرفتم به طور مقطعی کار انجام شود با چندتن از دوستان متخصص که مشورت کردم گفتند حتما از صفر تا صد باید دست یک مجموعه یا پیمانکار باشد تا پلنهای اجرائی یکی باشد وگرنه هرچه هزینه شده عملا کارآئی مطلوب نخواهد داشت ، خلاصه کاری که میشد در کمتر از یکماه انجام شود حدود یکسال به طور مقطعی و قطره ای توسط شرکت اسکیونک انجام شد متاسفانه در تمامی مراحل کار با مقاومتهای زیادی مواجه بودم که به حمدالله همه مرتفع شد ولی تازه زمانی که میخواستیم اتاق کنترل را افتتاح کنیم مقاومتهای درون سیستم که دیده بودند کار جدی شده چند صد برابر شد به بهانه های مختلف شایعه درست میکردند که همه حریمها به باد فنا رفت و......... برای همین هم دست نگه داشتم و سیستم را راه اندازی نکردم دنبال چاره میگشتم که یک روز اطلاع دادند سرکار خانم وزیر جهت افتتاح بخش زنان و زایشگاه فردا در بیمارستان خواهند بود به هیچ کس از مسئولین دانشگاه چیزی نگفتم فقط به مسئول حراست و روابط عمومی گفتم آماده باشید اگر شد از این آب ماهی خواهیم گرفت .

چون محل استقرار سرکار خانم وزیر در مهمانسرای داخل بیمارستان بود لحظه ای که خانم وزیر خواستند از مهمانسرا حرکت کنند به ریاست محترم دانشگاه گفتم اگر اجازه دهید قبل از افتتاح بخش و زایشگاه اتاق کنترل را افتتاح کنم که به حمدخدا بدون سئوال با توجه به اطمینانی که داشتند اجازه دادند خلاصه خانم وزیر آمدند و روبان را بریدند و اتاق افتتاح شد و با توجه به توضیحات خیلی خوب مدیرعامل شرکت اسکیونک جناب مهندس مودی برای سرکارخانم وزیر ایشان هم خیلی استقبال کردند و بعد از آنهم در جلسات مکرری که با مسئولین مختلف سیستم بهداشت و درمان کشور داشتند از این سیستم تعریف کردند و این باعث شد از مراکز مختلف سطح کشور جهت الگوبرداری به مرکزآموزشی،پژوهشی و درمانی قائم(عج)مشهدبیایند خلاصه آنقدر این سیستم صرف اقتصادی و امنیت در بیمارستان ایجاد کرد که تشویق شدم فضای اتاق کنترل با مساحتی حدود پانزده متر مربع و شش مانیتور چهل و دو اینچ را تبدیل کنم به اتاقی به مساحت تقریبی یکصد و پنجاه متر مر بع و حدود سی مانیتور چهل و دو اینچ با کلیه امکانات لازم جهت افزایش شرایط ارگونومی اتاق که خیلی مهم بود .

ولی ادامه کار و نصب دوربینها به حکومت من نکشید و الان هم اطلاع ندارم آیا با توجه به سیم کشیهای انجام شده آیا دوربینها (در آن زمان نودوهشت دوربین نصب بود که نقاط کور زیادی در بیمارستان برای کنترل داشتیم)هم تعدادش افزایش یافت یا خیر ؟

به هر تقدیر آنقدر فایده از سیستم CCTVدر بیمارستان قائم(عج) دیدم که بلافاصله پس از حضور در مرکزآموزشی،پژوهشی ودرمانی طالقانی این سیستم را در این مرکز راه اندازی کردم و امروز که در حال نوشتن این مطلب هستم از حدود یکهفته پیش در این مرکز هم این سیستم کنترلی با حدود هشتاد دوربین راه اندازی شده است .

نظرات 6 + ارسال نظر
[ بدون نام ] شنبه 25 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 11:18

این دزد و پلیس بازی ها از حراست و امثالهم به به پرونده سازی های مکررو بی مورد علاقه دارندُ بعید نیست ولی از شما با اطلاعات مدیریتی تان انتظار دید بهتری می رود

لطفا واضحتر توضیح دهید ؟

یک دلسوز دوشنبه 27 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 09:45

با سلام و ادب
جناب استاد خیلی خوب مرکز کنترل دوربین داشته باشیم ولی به چه قیمتی به قیمت بردن آبروی مومن و یا استفاده ...
بهتر نیست بیایم بر قلوب همکارانمون حکم فرمانی کنیم تا به دنبال خطاهاشون باشیم به والله قسم خدا هم این مورد را بیشتر میپسندد که بر دلها فرمانروایی کنیم و اسلام ناب محمدی رو ترویج کنیم تا اینکه به دنبال نقطه ضعف و تخلف همکارانمون باشید شما استاد بنده هستید اما کسانی که استفاده از این مرکز را بعهده میگیرند مانند شما هستند شاید نباشند خواهشمندم تجدید نظر بفرمائید یا اینکه شخص خودتان متولی موضوع باشید
با تشکر یک دلسوز

[ بدون نام ] جمعه 1 دی‌ماه سال 1391 ساعت 12:47

توضیح بیشتر کامنت قبلیم این است که: هشتاد تا دوربین توی بیمارستان کوچکی مثل طالقانی، با مسوول حراستی چنان...، فکر می کنید به چه کاری غیر از دزد و پلیس بازی خواهد اومد؟ ایشون قبلا که دوربین نداشتند، اونطور با آبروی ملت بازی می کردند، الان که دیگه خدا داند و بس... حالا ما مرده و شما زنده، یه روزی به همدیگه سلام خواهیم کرد...
در مورد دید مدیریتی هم باید بگم که من که تا بحال در هیچ کتاب مدیریتی ندیدم بگن روش مدیریت، کنترل یا نظارت بر کارکنان، نصب دوربین مداربسته و دیوار شیشه ای و... است.این کارا فقط توی ایران ما و با این سیستم اطلاعاتی و حراستی است، که جواب میده دکتر جان...

به هرحال امیدوارم تبعات مثبتش بیشتر از منفیش باشه...

برادر یا خواهر محترم
باید به اطلاع برسانم بطور مثال در کشور انگلستان به تعداد بیشتر از نصف جمعیت کشور دوربین جهت کنترل نصب میباشد
ولی به هر تقدیر منکر مشکلات نیستم ، در جریان باشید در همین بیمارستان شما مکرر هنوز هم بیمار پذیرش نمیشود ، از بیماران و همراهیان پول توسط بعضی از پرسنل دریافت میشود و به حساب بیمارستان واریز نمیشود
و ..................
ولی اگر مطالعاتتان را زیادتر کنید خواهید دید امروز صرفا کنترلها با سیستمهای مدار بسته میباشد که نمونه اش در کنترل پلیس مشهود میباشد .
لطفا مباحث را طوری بنویسید که بشود روی سایت گذاشت تا همه مشاهده کنندگان علاوه بر استفاده در بحث نیز شرکت کنند شاید در این مشارکت روشهای بهتری برای کنترل پیشنهاد شود ، اصلا من این مطالب را مینویسم تا عزیزانی مثل شما راهنمائیم کنند و به هیچ وجه منکر اشتباهاتم نیستم و انشاالله نخواهم بود .
لطفا بازهم کامنت بدهید ولی طوری که بشود برای همه گذاشت .

الهام چهارشنبه 27 دی‌ماه سال 1391 ساعت 14:56 http://arya-cctv.ir/


ممنون از مقاله خوبتون.

الهام پنج‌شنبه 28 دی‌ماه سال 1391 ساعت 12:18 http://arya-cctv.ir


مرسی از پست خیلی خوبتون. دقیقا اطلاعاتی بود که من نیاز داشتم برای تحقیقم در ورد دوربینهای مدار بسته.

عبداله رضوی یکشنبه 3 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 22:13 http://razavia.persianblog.ir/

سلام آقای دکتر...
مثل همیشه استفاده کردم....
آقای دکتر...!!!!
حکومت من....!!!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد