یادداشت

یادداشت

تجربیات،نظرات و دلمشغولیها
یادداشت

یادداشت

تجربیات،نظرات و دلمشغولیها

آمیتیست

آمیتیست (به انگلیسی: Amethyst) با فرمول شیمیایی SiO2 از مجموعه کانی هاست و از واژه آماتیس به معنای بنفش اخذ شده‌است. محلول در HNO۳ و مقدار Mg تحت تاثیر اسیدها کم می‌شود. MgO:۲۳٫۴۱٪ FeO:۴۱٫۷۱٪ SiO۲:۳۴٫۸۸٪ (خالص ۱/۱: Mg / Fe) (سری ایزومورف فورستریت تافایالیت) برای اولین بار در رومانی کشف شد و از نظر

شکل بلور: منشوری - بی پیرامیدال - پسودوکوبیک،

رنگ: سیاه - خاکستری - قهوه‌ای - بنفش - تیره - سبز- صورتی،

شفافیت: شفاف - نیمه کدر، شکستگی: صدفی - تراشه ای(خشن)،

جلا: شیشه‌ای - صدفی،

رخ: ناقص - مطابق با سطح و در رده‌بندی اکسید است همچنین خاصیت مغناطیسی ندارد و منشأ تشکیل آن ماگمایی - هیدروترمال است.

همایند کانی‌شناسی (پارانژ) آن سختی - چگالی - رخ پذیری - انحلالدر اسیدها - واکنش‌های شیمیایی -اشعه Xآپاتیت - پولوسیت - بریل - توپاز -فناکیت- کالسدوئن- کریستال دراک است ، از نظر ژیزمان بلوری - آگرگات دانه‌ای - توده‌ای کمیاب است و بیشتر در آلمان غربی وشرقی، چک اسلواکی، رومانی، روسیه، برزیل، آمریکا، ماداگاسکار، مکزیک و نامبیا یافت می‌شود.

نام آمتیست از زبان یونانی باستان گرفته شده است. باستانیان بر این باور بوده اند که شخصی که آمتیست همراه خود داشته باشد از مست شدن دور خواهد ماند. فرمول این سنگ زیبا که از خانواده کوارتزها می باشد: SiO2 در قرن نوزدهم تصور بر این بوده، که رنگ آمتیست به علت وجود منگنز می‌باشد.

جستارهای وابسته

  • کانی

این سنگ نوعی کریستال کوارتز به رنگ بنقش است . آمیتیست ، گران بهاترین سنگ در گروه کوارتزها به شمار می رود .

این سنگ را در کتب جواهرشناسی فارسی ( جمشت ) گفته اند لکن نام آن در لاتین ( آمیتیست ) است . نام آمیتیست از زبان یونانی مشتق شده و به معنای « مست نبودن » است ؛ چون می پنداشتند که دست بند و یا گردن بندی از آمیتیست هنگام می خواری ، مانع مستی می شود . بعضی از بلورهای آمیتیست در مقابل نور خورشید قسمتی از رنگ خود را از دست می دهند . با وجود این ، اشعه X رنگ اولیه آن را می تواند باز گرداند . بلورهای آمیتیست با حرارت زیاد به رنگ های زرد روشن ، قهوه ای ، سبز و آبی در می آیند .

شکنندگی ، از دیگر ویژگی های این سنگ است . لذا باید با دقت بسیار آن را نگاه داشت .

خواص و فواید سنگ آمیتیست :

سنگ آمیتیست اراده را تقویت می نماید . حکما عقیده دارند که استفاده از این سنگ برای ترک عادات ناپسند بسیار مفید است . لذا معتادانی که قصد ترک مواد مخدر ، سیگار و یا مشروبات الکلی را دارند ، از این سنگ استفاده می کنند . هم چنین این سنگ به دلیل ارتباط با چاکرای پیشانی و تاج ، برای رفع دردهای ناشی از میگرن و سردردهای عصبی و نیز بهبود حمله های عصبی به ویژه صرع ، بسیار مفید است . علاوه بر آن ، برای رفع بی خوابی و کابوس سفارش می کنند که آن را زیر بالش بگذارند و بخوابند .

سنگ آمیتیست با رنگ بنفشی که دارد ، ارزش فوق العاده ای در شفا بخشی ، خصوصاً در زمینه درمان با رنگ ها دارد . زدودن انرژی منفی ، از دیگر ویژگی های آمیتیست است که آن را به انرژی های مثبت تبدیل می کند . تکه ای از سنگ آمیتیست را در گوشه ای از اتاق یا محل کار خود قرار دهید تا علاوه بر پراکنده شدن انرژی های مثیت در فضا و ذهن و روح شما ، به تعادل و آرامش دست یابید و از تشویش ، اضطراب و هراس ، دور گردید . 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد