یادداشت

یادداشت

تجربیات،نظرات و دلمشغولیها
یادداشت

یادداشت

تجربیات،نظرات و دلمشغولیها

دعایی از امام صادق (ع) برای گشایش رزق

 

 

صالح بودن انسان و انجام دادن اعمال نیک در جلب رزق و روزی برای او و حتی برای فرزندانش نقش دارد و یکی از اعمالی که در جذب رزق و روزی بسیار نقش دارد دعا و درخواست از خداست. 
همه اعمال انسان چه خوب و چه بد بر زندگی انسان تاثیر می گذارند. آثار دنیوی و اخروی زیادی را برای اعمال صالح برشمرده اند. یکی از آثار دنیوی اعمال صالح، رزق و روزی هایی است که بدون انتظار به صاحب عمل می رسد. قرآن کریم در آیه 2 سوره طلاق در این باره می فرماید: و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب؛ کسی که تقوای خدا را مراعات کند، برایش راه خروج از تنگناها را قرار می دهد و از راههایی که او به حساب نمی آورد، روزی می بخشد.

پیامبرخدا (ص) نیز می فرماید: کسی که از اسباب مادی ببرد و به خدا روی آورد، خدا به اندازه نیازش او را تامین می کند و از راههای پیش بینی نشده به او روزی دهد. محمد بن مسلم از امام صادق(ع) روایت کند که فرمود: به طور مسلم خدا روزی های اهل ایمان را جز از راههایی که خود به حساب نمی آورند، قرار نمی دهد.

اما روزی غیر منتظره که ثمره عمل صالح تقواست.چیست؟ در روایاتی که از اهل عصمت به ما رسیده است دو معنا برای روزی غیر محتسب بیان شده و به عبارت دیگر روزی غیر محتسب و غیر منتظره بر دو مورد تطبیق داده است.

اول، گوارا بودن آنچه دارد. چه بسیاری افرادی که دارای مال و ثروت و سایر اسباب زندگی هستند و به حساب مادی چیزی در زندگی کم ندارند، لکن آب خوش از گلویشان پایین نمی رود و زندگی آنها ناگوار است.این مطلب احتیاج به اثبات ندارد و همه در عمر خود به چنین افرادی بر خورده اند و در روزگار ما این گونه انسانها کم نیستند. در این زمینه ازامام صادق(ع) نقل شده که فرمود: مقصود از روزی غیر منتظره آن است که خدا در آن برکت و خیرقرار می دهد.

دوم، روزی غیر منتظره روزی است که بی زحمت بدست می آید. از علی(ع) نقل است که فرمود: کسی که خدا به او روزی دهد، بدون اینکه قدمی در راه تحصیل آن بر دارد و دستی به سویش دراز کند یا با زبانش چیزی درباره آن بگوید یا به خاطر آن مسافرتی کند و بدون اینکه خود را برای آن عرضه کند این شخص از کسانی است که خدا درباره اش فرموده خدا از راههای بی حساب به او روزی می دهد.

از افرادی که به نقل قرآن کریم از روزی غیر منتظره بهره مند گردید، حضرت مریم(ع)بود. مریم زنی عفیف و پاک بود و پیوسته در محراب عبادت به پرستش آفریدگارش مشغول بود. شایستگی و تقوای زیاد او باعث سرازیر شدن نعمت های مادی و معنوی خدا شد. قرآن کریم سرگذشت وارد شدن حضرت زکریا بر مریم در محراب عبادتش را چنین بیان می کند؛ خدا زکریا را بر کفالت و نگهبانی مریم گماشت. هر گاه زکریا در عبادت گاه مریم وارد می شد، نوعی رزق نزد او می یافت. به مریم گفت این روزی از کجاست؟ مریم گفت؛ از ناحیه خداست، خدا به هر کس که بخواهد بدون حساب روزی می دهد.

از امام باقر(ع) روایتی نقل شده که در قسمتی ازآن آمده است؛ درفصل تابستان میوه زمستانی و در فصل زمستان میوه تابستانی نزد مریم آماده می شدو وقتی حضرت زکریا این کارخارق العاده را مشاهده کرد با اینکه همسرش نازا و خودش پیرمرد بود، از خدا فرزند خواست و دعایش مستجاب شد.

این داستانی قرآنی و امثال آن، به ما می آموزد که آنچه ما به عنوان علل و اسباب می شناسیم، مستقل نیست و اگر خدا بخواهد از راه علل و اسباب دیگری که غایت از چشمان ماست،امور جهان را اداره می کند.

البته روزی غیر منتظره منحصربه این قبیل نیست که نوعی معجزه است، بلکه در بیشتر موارد به این طریق است که خدای منان عوامل طبیعت را به گونه ای تنظیم می کند که در نهایت، خیراتش بیشتر به شخص با تقوا برسد گرچه در ظاهر طبیعی و معمولی به نظر برسد. مثلا شخصی تصمیم به فروش خانه خود دارد به نحو عادی فرصت زیادی لازم است، لکن خدا علاقه ای نسبت به این خانه در دل فردی ایجاد می کند تا او خانه را خریداری کند.

عمل صالح همان گونه که آثارش به شخص بر می گردد، در نسل او هم موثر است. شایستگی یک فرد سبب می شود خدا برکاتی به نسلش عطا فرماید. در همین باره پیامبر اکرم(ص) می فرماید؛ خدا جانشینی بنده صالح را بعد از مرگش درباره اهل و مالش به عهده می گیرد گرچه اهل او خوب نباشد.

پس بدون شک صالح بودن انسان در جلب رزق و روزی برای خود و حتی برای فرزندش نقش دارد. یکی از اعمال صالحی که در جذب رزق و روزی بسیار نقش دارد دعا و درخواست از خداست. در این باره روایات فراوانی نقل شده که به یک مورد اشاره می شود. راوی می گوید از امام صادق(ع) درخواست کردم دعایی برای رزق به من بیاموزد. آن حضرت دعایی به من تعلیم داد که چیزی را موثرتر از آن برای جلب رزق ندیدم. به من فرمود؛ اللهم ارزقنی من فضلک الواسع الحلال الطیب،رزقا واسعا حلالا طیبا بلاغا للدنیا و الاخرة صبا صبا هنیئا مریئا من غیر کدّ ولامنّ من احد خلقک الا سعة من فضلک الواسع فانک قلت؛و اسئلوا الله من فضله"فمن فضلک أسأل و من عطیتک أسأل و من یدک الملاء أسأل؛ خدایا! از فضل گسترده حلال و پاک خودت، روزی گسترده حلال و گوارا برای دنیا و آخرتم روزی کن، بدون اینکه زحمت زیاد بخواهد و منت بنده ای را به دنبال داشته باشد زیرا خودت فرموده ای از فضل خدا درخواست کنید،من هم از فضل،بخشش و دست پُرِ تو، حاجت می خواهم.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد