یادداشت

یادداشت

تجربیات،نظرات و دلمشغولیها
یادداشت

یادداشت

تجربیات،نظرات و دلمشغولیها

کعبه دیروز سایه نداشت

 

 

 

سال هشتاد و شش که مسئولیتم در مرکز آموزشی ، پژوهشی و درمانی قائم(عج) شروع شد ، شروع کردم به انجام تعمیرات و .... که این حجم زیاد انجام کار برای خیلیها باورنکردنی بود .

خوب مقاومت در آنهائی که به وضع موجود عادت کرده بودند و  آنهائی که وضعیت موجود محفل و مفری برای انجام کارهای غیر .... ؟ برایشان بود خیلی زیاد بود به طوریکه بدنبال بهانه ای بودند که هر طور شده من از بیمارستان بروم یا به زبان صریحتر من را اخراج کنند . 

مجتمع ولیعصر مکانی بود که در زمان ریاست دانشگاهی جناب آقای دکتر بهرامی ساخته شده بود و چون جنب امور اداری و کتابخانه بیمارستان بود علاوه بر مسجد دانشگاه که در بیمارستان بود و در آنجا نماز جماعت اقامه می شد  ، در مجتمع نیز نماز جماعت می خواندند . من از قبل شروع مسئولیتم بخصوص شبهای قدر که مراسم احیاء دانشگاه در مجتمع برگزار می شد وقتی مجتمع میرفتم می گفتم چرا جهت این مکان محراب یا نمادی تهیه نشده است که دقیقا قبله مشخص شود . برای همین هم از آقای شده که از هنرمندان خوب مشهدی هستند در خواست کردم یک محراب زیبا ، کم هزینه و قابل جابجائی برای مجتمع تهیه کنند که خوشبختانه در کوتاهترین فرصت ممکن و به بهترین وجه ممکن ساخته و در محلی که در عکس شروع مطلب دیدید نصب شد ولی نکته جالب این بود که چون سالیان متمادی سمتی که نماز به آن طرف اقامه می شد کمی متفاوتر از سمت نصب شده محراب بود در ذهن عده ای سئوال و برای عده ای هم بهانه درست شد . خلاصه تا جائی که شایعه داغی در دانشگاه پیچید که دکتر خانی کارش به جائی رسیده که قبله را هم تغییر می دهد . 

یک روز نماینده محترم مقام معظم رهبری در دانشگاه جناب حجه الاسلام  و المسلمین اسدی به من تلفن زدند و جویای علت تغییر جهت قبله شدند که من به ایشان گفتم جهت قبله توسط کسی که محراب را ساخته با دقت فراوان مشخص شده است ولی ظاهرا ایشان راضی نشدند من در خواست کردم یا خودشان یا نماینده ای از طرف ایشان جهت مشخص کردن جهت قبله مراجعه کنند که این مسئله را قبول کردند و حتی پس از مراجعه نماینده ایشان بعلت شدت شایعه هائی که هر روز در بیمارستان به نحوی شروع می شد ، گاها با من شوخی میکردند و میگفتند شدت تغییرات را کم کنید و قبله را کاری نداشته باشید تا اینکه یک روز در تیرماه زنگ زدند و توضیح دادند در سال دو روز است که کعبه سایه ندارد و آن روزها بهترین روزهائی است که می شود جهت دقیق قبله را مشخص کرد و فردا دو نفر از روحانیون محترم برای این مسئله می آیند بیمارستان من هم استقبال کردم خلاصه فردای موعود رسید و آن دو بزرگوار با مراجعه به پشت بام مجتمع دقیقا جهت قبله را مشخص کردند که دقیقا همان جهتی بود که آقای شده مشخص کرده بودند . 

خلاصه این مطلب را نوشتم چون امروز مطلبی تحت عنوان کعبه دیروز سایه نداشت را در سایتها دیدم و یاد آن زمان افتادم و از طرفی می خواستم بگویم همیشه مدیریت تغییر با مخالفتهای زیادی روبرو می باشد که باید با تدبیر از آن گذشت .

نظرات 3 + ارسال نظر
سارا جمیلی دوشنبه 7 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 02:49

دکتر واقعا استقامت و پایداریتون برای ایجاد تغییرات با این همه موانعی که سر راهتون قرار می دن واقعا جای تحسین داره.

عبداله رضوی سه‌شنبه 8 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 03:01 http://razavia.persianblog.ir/

سلام آقای دکتر
خسته نباشید
پست خوبی بود استفاده کردم...
ولی یک کامنتی داشتم برای این پست:
اول شوخی: شما با این کارتون نماز ملت رو تو این چند سال باطل کردید...!!! معلومه که ناراحت میشن.... باید از نو بخونن...
حالا جدی: تغییر داریم تا تغییر آقای دکتر...، موقعی هست که میخوایم خرافات(مذهبی-غیر مذهبی و...) یک جمع رو تغییر بدیم، موقعی هستش که میخوایم یک عادت اشتباه رو تغییر بدیم...، موقعی هستش که یک روند اداری رو و...
آیا در بعضی از این تغییرها نظرات زیردستان نیز مهم خواهد بود و بایستی به نظر آنها هم احترام گذاشت؟
آیا به نظر شما علت مقاومت در برابر تغییر در جامعه ما حاصل بی اعتمادی به تغییرهای انجام شده قبلی نیست(در هر حیطه ای)...
و آیا حضرتعالی خودتون اگر به جای کارمندها بودین مخالفت میکردین یا موافقت؟
راستی به روزم
http://www.tabrizli.lxb.ir/

ghafarian پنج‌شنبه 10 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 14:05

سلام دکتر مطالبتان یاد گفته کرت لوین (Kurt Lewin) روان شناس مشهور افتادم که می گوید، هر تغییر، یک فرایند سه مرحله ای است که شامل خروج از انجماد، تغییر و انجماد مجدد می‌باشد
مقاومت در مقابل تغییر اجتناب ناپذیر است.
مدیران خوب تغییر، مقاومت در مقابل تغییر را پیش‌بینی می‌کنند و بر ای به حداقل رساندن نتایج نامطلوب آن، گامهایی بموقع، برمی‌دارند.
راههای مقابله با مقاومت در برابر تغییر عبارتند از : مشارکت ودر گیری ذهنی وعاطفی، ایجاد تسهیلات و حمایت، روش مذاکره و توافق، دستکاری و جلب همکاری ، اجبار تلویحی یا تصریحی.
زحمات شما کاملا در تغییر وضعیت بیمارستان مشهود و چشم گیر است

خیلی ممنون از نظرات حضرتعالی خوشحال خواهم شد هر وقت ، وقت داشتید . در مورد مطالب مدیریت بیمارستانی و راهکارهای ارتقاء نظام سلامت کشور نیز نظر بدهید .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد