یادداشت

یادداشت

تجربیات،نظرات و دلمشغولیها
یادداشت

یادداشت

تجربیات،نظرات و دلمشغولیها

اکثریت مطلق آرا چطور محاسبه می شود؟

 

 

 بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری، رئیس جمهور منتخب ملت بایستی اکثریت مطلق آرا
را کسب کند. اکثریت مطلق آرا یعنی پنجاه‌درصد آرا به علاوه یک رای. اما مبنای مجموع
آرا چیست؟

  بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری دو دسته آرای باطل وجود دارد. برخی از آن‌ها جزو آرا ماخوذه قرار گرفته و اعلام می‌شوند و برخی دیگر جزو آرا ماخوذه نیز محسوب نمی‌گردند. قانون انتخابات ریاست جمهوری می‌گوید «آراء غیر قابل خواندن؛ آرایی که از طریق خرید و فروش به دست آمده باشد؛ آرایی که دارای نام رأی‌دهنده، یا امضاء یا اثر انگشت وی باشد؛ آرایی که کلاً حاوی اسامی غیر از نامزدهای تأیید شده باشد؛ آرایی که سفید به صندوق ریخته شده باشد» جزو آرا ماخوذه محسوب می‌گردند ولی باطل اعلام می‌شوند.

اما برخی آرا اگرچه باطلند، جزو آرا ماخوذه حساب نخواهند شد. قانون می‌گوید چنانچه «صندوق فاقد لاک و مهر انتخاباتی باشد؛ آراء زائد بر تعداد تعرفه باشد؛ آراء کسانی که به سن قانونی رأی دادن نرسیده باشند؛ آرایی که با شناسنامه افراد فوت شده یا غیر ایرانی داده شده باشد؛ آرایی که با تقلب و تزویر (‌در تعرفه‌ها، آراء، صورت جلسات، شمارش) به دست آمده باشد؛ آرایی که با شناسنامه غیر جعلی اخذ شده باشد؛ آراء تکراری؛ آرایی که با شناسنامه کسانی که حضور ندارند اخذ شده باشد؛ آرایی که فاقد مهر انتخاباتی باشد؛ آرایی که از طریق تهدید به دست آمده باشد؛ آرایی که روی ورقه غیر از برگ رأی نوشته شده باشد»، این آرا باطلند و جزو آرای ماخوذه هم نخواهند بود.

بنابراین در محاسبه درصد لازم برای راهیابی به دور دوم باید آرای باطل قسم اول را نیز منظور کرد. یعنی نامزدی که بتواند از مجموع آرای ماخوذه، خواه باطل و خواه صحیح، اکثریت مطلق کسب کند رئیس جمهور خواهد شد، نه کسی که صرفا اکثریت مطلق آرای صحیح را کسب نماید.
نظرات 1 + ارسال نظر
پی سی شارژ شنبه 25 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 16:29 http://p30sharge.ir

سلام
سایت پی سی شارژ با فروش آنلاین کارت شارژ ایرانسل،همراه اول و تالیا کار خود را شروع کرد.
پرداخت امن از طریق بانک ها به صورت آنلاین !
http://p30sharge.ir
اگه دوست داشتید آدرس را لینک کنید.
منتظر حضور گرم و خریدتون هستیم!
یا علی!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد