یادداشت

یادداشت

تجربیات،نظرات و دلمشغولیها
یادداشت

یادداشت

تجربیات،نظرات و دلمشغولیها

راهکارهای ارتقاء نظام سلامت کشور (4)

ساختار سازمانی 

 

ابعاد ساختار سازمانی نظام سلامت اعم از ساختاری و محتوایی قابل نقد است در ابعاد ساختاری دچار رسمیت گرایی زیاد و در نتیجه افت نوآوری و خلاقیت گردیده است .علیرغم تلاشهای فراوان برای تمرکز زدایی هنوز رویکرد متمرکز بر ساختار سلامت حاکم است .مثلا روسای دانشگاهها بعنوان مهمترین سطح مدیریت میانی از سوی وزیر انتخاب میشوند و یا یک بیمارستان دولتی در یک شهرستان نمی تواند روش پرداخت مجزا ، مدیریت نیروی انسانی اتونوم و یا نظام مدیریتی مبتکرانه ای را اتخاذ نماید مگر توسط دولت بعنوان پایلوت یک طرح انتخاب شود . حتی طرحهای اصلاح طلبانه مدیریتی مثل بیمارستانهای هیئت امنایی از قواعد و دستورالعملها ( و نه سیاستهای عمومی) تبعیت میکنند .

دانشگاهها نظام آموزشی مشابهی دارند و ……… . از بعد ساختار سازمانی ، رویکرد اصلی ساختار وزارتی وظیفه گرا ، گسترده در طول است و از پیچیدگی و عدم ارتباطات ارگانیک بین واحد ها و بخشها رنج میبرد . در ابعاد محتوایی “تشویق کارکنان” به اهداف سازمان سلامت ضعیف و فرهنگ سازمانی برای به حرکت در آوردن انگیزش های انسانی و ارائه بهترین خدمات حیاتی سلامتی به جامعه مکفی نیست .جایگاه بخش خصوصی و شیوه مشارکت ونظارت پذیری و ارتباط سازمانی آن با بخش دولتی در هاله ای از ابهام است که زمینه سوء استفاده و آزادی مطلق و یا بعضا تضعیف این بخش را فراهم نموده است . 

امیدوارم یکایک عزیزان با مراجعه به لینک نظر ، در ذیل این نوشتار نظرات ، پیشنهادات و ... خود را ارائه نمایند .

نظرات 3 + ارسال نظر
یک دوست شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 08:57

امیدوارم روزی برسد که مدیر ( نه بقیه !) برای ارتقاء سازمان ( نه برای ارتقاء خودش ! ) تصمیم گیری کند .

پور محمدی شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:25

اولا باید از نظر منابع و بودجه در محیط های آموزشی و پژوهشی تعادلی داشته باشیم. اگر تعادل نداشته باشیم مشکل داریم… از نظر چینش و بکارگیری و چرخش نظام درمان خوب نیست و یکسری درآمد‌ها یک جا جمع می‌شود و بخش زیادی از پزشکان زندگی متوسط دارند. بسیاری از کادرهای پزشکی جزو طبقات محروم جامعه هستند. این موضوع به خاطر عدم تعادل منابع مالی است. پزشک خانواده به یک تزریق اضافی نیازمند است. بخشی از یارانه‌های ملی باید به سمت حوزه بهداشت و درمان هدایت شود. البته ظرفیتی که در این حوزه ایجاد شده است، ظرفیت بسیار خوب است.تهیه برنامه جامع سلامت، درمان و امنیت غذایی؛ حمایت جدی از فرهنگ سلامت و پیشگیری از طریق آموزش های بهداشتی در نهادهای آموزشی و رسانه ها؛ استاندارد‌سازی خدمات بهداشتی و درمانی؛ استقرار سامانه جامع پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان؛ ایجاد محیط پاک و سالم برای زندگی و رعایت دقیق استانداردهای زیست محیطی

علی مقدم شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:59

سلام علیکم ساختار وزارت بهداشت درای مشکلات بسیار زیادی است که تحلیل آن نیاز به چندین مقاله دارد.من به چند نکته اشاره می کنم.
1- شیوه تشکیل هیات امنا دانشگاه ها همان شیوء قبل از انقلاب است.(قدرتی) که در حال حاضر با توجه به برونداد آن ها توان انجام وظایف محوله را ندارد.
2- آیین نامه جامع مدیریت برای سیستم آموزشی نوشته شده است در حالی که پس از ادغام وزارت بهداری با دانشگاه های علوم پزشکی می بایست ساختار مدیت تغییر اساسی می کرد به عنوان مثال در حال حاض یک هیات علم بدون کار و تجربه در محیط می تواند معاون درما و بهداشت شود ولی پزشکی که خدمت خود راز پایین ترین رده های نظام سلامت شروع می کند و تمام رده های کرشناسی وتجربی و آموزشی را طی می کند و سابق لازم دارد نمی تواند ان مسئولیت ها بپذیرد.
3- هیات رئیسه دانشگاه تماما هیات علمی هستند در حالی اعضا هیات علمی حداکثر پنج درصد کارکنان را تشکل می دهند و این جامعه با توجه به درآمد تحصیلات و...نیازهای متفاوتی با جامعه حداکثری دارند و جون تصمیم گیرندگان دانشگاه هستند تصمیماتشان مورد قبول اکثریت خانواده سلامت قرار نمی گیرد
و........

احسن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد