یادداشت

یادداشت

تجربیات،نظرات و دلمشغولیها
یادداشت

یادداشت

تجربیات،نظرات و دلمشغولیها

راهکارهای ارتقاء نظام سلامت کشور (3)

بیمه همگانی 

 

بیمه‌ها سابقه‌ای طولانی در کشور ما دارند؛ از این‌رو به اعتبار ده‌ها سال تجربه غنی که در این مقوله پشت سرگذاشته شده، توقع این است که دارندگان دفترچه بیمه بدون برخورد با مشکلات و موانع احتمالی بتوانند از خدمات لازم برخوردار شوند.

اما آنچه در عمل اتفاق افتاده، بی‌رنگ شدن بسیاری از خدمات یا در واقع بی‌اعتبار‌شدن این دفترچه‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است.به مصداق مثل معروف «خشت اول گرنهد معمارکج، تا ثریا می‌رود دیوار کج» برخی بدعت‌گذاری‌ها در بیمه‌های درمانی نه‌تنها برای بیمه‌شدگان گرهگشا نبوده بلکه کار را به مراتب دشوارتر هم کرده است.

دفترچه‌های بیمه وقتی برای اولین‌بار در ایران رواج یافت و در اختیار متقاضیان گذاشته شد، اندکی از هزینه‌های درمانی را پوشش می‌داد، اما همان پوشش کم هم انگیزه‌ای شد که به تدریج همگان به بیمه‌های درمانی روی بیاورند.

وقتی به نحوه پیدایش و سیرتحول بیمه‌های درمانی در جهان نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که این بیمه‌ها چه مراحل دشواری را گذرانده‌اند تا کارفرمایان در بخش‌های دولتی و خصوصی طبق قانون مکلف به پرداخت حق بیمه برای کارکنان مجموعه تحت مدیریت خود شوند.البته در دهه‌های اخیر، شاهد اوج خدمات‌رسانی بیمه‌های درمانی هم بوده‌ایم چنان‌که در اوایل دهه1370، برخی بیمه‌شدگان تا پرداخت سقف صددرصدی هزینه‌های بیمه می‌توانستند از خدمات درمانی برخوردار شوند. اما پس از طی مراحلی که باید از آن به عنوان مصداق عینی ضعف‌مدیریت در این بخش یاد کرد، بیمه‌های درمانی تضعیف شدند و برپایه نوعی درجه‌بندی، بیمه‌های تکمیلی و بیمه‌های طلایی ارائه شدند و در دهانها چنین شایع شد که دارندگان دفترچه‌های تکمیلی و طلایی می‌توانند در هر بیمارستانی اعم از دولتی یا خصوصی بدون پرداخت دیناری هزینه بستری شوند.

به این ترتیب عملا شکاف عمیقی میان دارندگان دفترچه‌های معمولی بیمه و دارندگان کارت یا دفترچه بیمه طلایی به وجود آمد، درحالی که اگر بخش معینی از درآمدهای کشور به بیمه همگانی اختصاص می‌یافت و همه اقشار مردم ایران به صورت رایگان تحت پوشش یک سقف متعارف از خدمات بیمه درمانی قرار می‌گرفتند امروزه شاهد بی‌اعتبار شدن دفترچه‌های بیمه درمان نبودیم. 

امیدوارم یکایک عزیزان با مراجعه به لینک نظر ، در ذیل این نوشتار نظرات ، پیشنهادات و ... خود را ارائه نمایند .

نظرات 5 + ارسال نظر
بیجاره شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:20

بالا بودن سهم پرداختی بیماران

مجلس شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:21

‌باهنر
بالا بودن هزینه های درمانی برای مردم را مشکل اصلی نظام سلامت می داند و معتقد است با یک چهارم از یارانه های نقدی فعلی می توان کلیه خدمات درمانی را برای همه افراد جامعه رایگان ارائه داد.

سعیدی کیا شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:31

باید یک نظام تامین اجتماعی پایه‌ای بسیار خوب در کشور جاری کنیم… چرا که از مهم‌ترین نگرانی‌های خانواده‌ها در حال حاضر مسأله هزینه درمان است.هم پزشک خانواده و هم تامین اجتماعی پایه برای همه مردم باید شکل بگیرد تا نظام سلامت ارتقا پیدا کند.

ناشناس شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:34

فکر می‌کنم موضوع سلامت یک موضوع تک‌بخشی نیست؛ خیلی بخش‌های اجرایی کشور به موضوع سلامت ارتباط پیدا می‌کنند‌ اما سلامت‌محوری مورد توجه همه بخش‌ها نیست ضمن اینکه یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که گریبان نظام سلامت را گرفته است بحث اقتصاد است؛ به‌ویژه اقتصاد درمان و چالش‌هایی که در خصوص تعرفه و نحوه پرداخت هزینه بیماران وجود دارد. این‌ها چالش‌هایی است که برای رفع آن‌ها نمی‌توان تنها به نظارت اکتفا کرد؛ این موضوع باید به صورت اساسی حل شود، برای مثال پرداخت‌های بیمه‌ای جایگزین پرداخت‌های فردی شود.

علی مقدم شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:41

سلام علیکم
به نظر اینجانب عمده اعتبار بخش سلامت در بخش دولتی هزینه می شود و این بخش به دلیل عدم داشتن اختیار متناسب با مسئولیت مدیرانش بسیار هزینه بر، ناکارا و ناراضی تراش است در حالی که اگر همین اعتبار به نحو صحیحی مدیریت شود و ضمن رعایت بهره وری بیشتر به اولویت های نظام سلامت پرداخته شود با همین اعتبارات موجود نیز از طریق بیمه عمده بیماریها را می توان به نحو مناسبی تحت پوشش قرارداد.

با تشکر از نظرات کاملا کارشناسی حضرتعالی منتظر سایر نظراتتان هستم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد